Badanie aspiracji edukacyjno-zawodowych uczniów ostatnich klas szkół ponadgimnazjalnych, zlokalizowanych na terenie powiatu
Badanie przeprowadzone zostanie za pomocą ankiety audytoryjnej wśród uczniów dobranych losowo ostatnich klas szkół ponadgimnazjalnych: zasadniczych zawodowych, techników, liceów ogólnokształcących i profilowanych
A. Problematyka badawcza
1. Aspiracje edukacyjne
- Określenie, jaki odsetek młodzieży z różnych typów szkół ponadgimnazjalnych zamierza kontynuować naukę
- Identyfikacja najczęściej wybieranych kierunków kształcenia
- Określenie preferowanego przez młodzież miejsca podjęcia nauki
- Określenie poziomu, na którym uczniowie planują kontynuację nauki (średni zawodowy, wyższy zawodowy, wyższy)
- Określenie planowanej formy kształcenia (dzienne, wieczorowe, zaoczne)
- Wskazanie preferowanych form oraz kierunków kształcenia około-zawodowego
- Identyfikacja osób doradzających wybór szkoły/zawody (rodzice, znajomi, rówieśnicy, nauczyciele, doradca zawodowy) i motywów kierujących decyzjami
2. Gotowość do aktywności zawodowej
- Charakterystyka dotychczasowego doświadczenia zawodowego młodzieży (jak wynika z badań przeprowadzonych przez naszą firmę na terenie Małopolski, ponad 50% uczniów posiada różnego typu doświadczenie zawodowe)
- Zbadanie, jaki odsetek młodzieży planuje podjęcie pracy zarobkowej bezpośrednio po ukończeniu szkoły ponadgimnazjalnej
- Wskazanie preferowanego przez młodzież miejsca podjęcia pracy (gmina, powiat, województwo, Polska, zagranica)
- Określenie kierunków emigracji zarobkowej
- Identyfikacja preferowanych zawodów, w których młodzież chciałaby znaleźć zatrudnienie
- Określenie aspiracji zarobkowych młodzieży
- Charakterystyka preferowanych form zatrudnienia (umowa o pracę, umowa o dzieło, umowa zlecenie, praca bez umowy, samozatrudnienie)
3. Kwalifikacje zawodowe młodzieży
- Poziom znajomości języków obcych
- Kompetencje związane z obsługą komputera
- Posiadane uprawnienia, w tym prawo jazdy
- Samoocena przygotowania do pracy w zawodzie (jeśli dotyczy) wraz z identyfikacją potencjalnych deficytów (brak wiedzy, umiejętności, doświadczenia, uprawnień)
4. Poszukiwanie pracy
- Wskazanie preferowanych przez młodzież form poszukiwania pracy
- Identyfikacja najważniejszych zdaniem młodzieży umiejętności oraz kwalifikacji potrzebnych do znalezienia pracy
- Ocena własnych kompetencji w zakresie poszukiwania pracy
- Identyfikacja instytucji (niezwiązanych z przyszłym kierunkiem kształcenia), w których młodzież chciałaby uzyskać dodatkową wiedzę i umiejętności
Uzyskane wyniki zestawione będą z danymi metryczkowymi, dotyczącymi: typu szkół oraz statusu społecznego rodziców (wykształcenie, dochody, zawód), miejsca zamieszkania, wielkości rodziny oraz wieku i płci ankietowanego.
B. Metody realizacji
Struktura próby zostanie dobrana kwotowo, proporcjonalnie do ilości absolwentów poszczególnych typów szkół ponadgimnazjalnych.
Badania przeprowadzone zostaną w oparciu o ankietę audytoryjną. Jest to jedna z ilościowych technik badawczych stosowanych w socjologii i innych naukach społecznych polegająca na zebraniu w pewnej przestrzeni, zazwyczaj w pomieszczeniu, które w jakiś sposób związane jest z badaną kategorią (w tym przypadku klasa szkolna) wybranej lub wylosowanej grupy osób i rozdaniu im ankiet do wypełnienia. Ankieter w takiej sytuacji nie przeprowadza wywiadu osobiście z każdym respondentem, lecz wyjaśnia cele prowadzonych badań oraz tłumaczy jak należy wypełnić ankietę. W odróżnieniu od innych technik ankietowych w tym przypadku uzyskuje się prawie stuprocentową zwrotność materiału oraz większość poprawnie wypełnionych ankiet.
Badania zostaną przeprowadzone przy użyciu ustrukturalizowanego kwestionariusza (zaakceptowanego przez Zleceniodawcę), zawierającego przede wszystkim wystandaryzowane pytania zamknięte.